Yli 50 % suuryrityksistä on tehnyt muutoksia hankintaketjuihinsa, koska vastuullisuusvelvoitteet eivät ole täyttyneet

Osuuspankin alkuvuodesta 2024 julkaisemassa tulevaisuuden ja talouden näkymiä kartoittavassa suuryritystutkimuksessa yhtenä keskeisenä teemana on yritysvastuu. Tutkimuksen merkittävimmät luvut liittyvätkin juuri toimitusketjun muutoksiin vastuullisuusvelvoitteiden tiukentuessa: • Yli 80 % vastanneista suuryrityksistä [...]

7.6.2024|Yritysvastuu|

Direktiivi puuttuu vihreisiin väittämiin

Euroopan komissio antoi 22.3. direktiiviehdotuksen vihreistä väittämistä (Green Claims Directive), jonka tarkoituksena on suojella kuluttajia harhaanjohtavalta markkinoinnilta. Käytännössä EU puuttuu markkinoinnista ja viestinnästä tuttuun viherpesuun. Direktiivistä olisi kuluttajalle etua luotettavamman [...]

Ilmastonmuutos pienentää kasvien ravintoarvoa

YLE:n vaikuttavassa dokumentissa ”Kuumuuden aikakausi”, tutkijat esittivät pysäyttävän havainnon, miten kasvien ravintoarvot pienenevät, kun hiilidioksidipitoisuus kasvaa. Syynä on, että kasvien kudoksissa on nykyään enemmän hiiltä ja vähemmän typpeä. Typpi on [...]

29.5.2024|Yhteiskunnallinen viestintä, Yleinen|

Ilmastonmuutos vähensi  bruttokansantuotetta 6,3 %

Vuosi 2023 oli mittaushistorian kuumin. Todennäköisesti kuumin 100 000 vuoteen. Vuosi oli täynnä uutisointia kuivuudesta, helleaalloista ja laajoista maastopaloista. Vuoden jokainen päivä oli yhden asteen lämpimämpi kuin esiteollisella ajanjaksolla. Maapallon [...]

28.3.2024|Yhteiskunnallinen viestintä, Yritysvastuu|

Kestävyysraportoinnin direktiivi ja standardit, CSRD ja ESRS, ovat nyt täällä.

Euroopan unioni ei lomaillut heinäkuussa, vaan julkaisi kestävyysraportointidirektiivin juuri elokuun alkuun. CSRD, Corporate Sustainability Reporting Directive, astuu voimaan suunnitellusti 1.1.2024. Ensin raportoivat Suomessa NFI-lainsäädännön piiriin kuuluvat, listatut yritykset ja vuodesta [...]

25.8.2023|ESG, Yritysvastuu|

Yhteiskunnallisella brändillä on erityishaasteensa

Brändin ”keksijänä” yleisesti pidetään William Bernbachia, joka oli huomannut, että aika oli ajanut ainutlaatuiseen myyntiväittämään perustuvan USP-mainonnan ohi. Kilpailevien tuotteiden lisääntyessä ja niiden samankaltaistuessa ainutlaatuisia eroja tuotteiden välillä oli lähes [...]

Varain- ja jäsenhankinta; onnistu somessa

Sosiaalisen median kanavat ovat monille järjestöille hyviä jäsenhankinnan ja varainkeruun välineitä. Ne ovat kontaktihinnoiltaan edullisia ja niiden kohdentuvuus on hyvä, etenkin verrattaessa perinteisiin massamedioihin. Mainoksesta suora linkki omille verkkosivuille, jäsenkaavakkeen [...]

Biodiversiteetti rakennusalalla – RT:n julkaisu heinäkuulta

Kesälomien ja muun maailman melskeen alle on jäänyt heinäkuussa Rakennusteollisuus ry:n (RT) julkaisu ”Biodiversiteetti rakennusalalla”, joka käsittelee rakentamisen ja rakennetun ympäristön vaikutusta luonnon monimuotoisuuteen. Luonnon monimuotoisuus ja luonnon tarjoamat ekosysteemipalvelut [...]

1.9.2022|ESG, Rakentaminen, Yritysvastuu|
Go to Top